Haku
Viimeisimmät aiheet
Eniten katsotut aiheet
Jeesus Sä ainoa
Sivu 1 / 1
Jeesus Sä ainoa
https://www.youtube.com/watch?v=_hLjQHhWlFQ
Jeesus Sä ainoa
1.
Jeesus, sä ainoa
heikkojen auttaja,
anteeksiantaja uupumaton!
Pyhyys ja puhtaus,
rakkaus, virvoitus,
totuus ja armahdus sinussa on.
2.
Kun uuvun, haavoitun,
huomassas, Herra, sun,
suuren ja siunatun, levätä saan.
Toiset jos hylkäävät,
kasvosi lempeät
puoleeni kääntyvät rohkaisemaan.
3.
Herrani, armahda,
ohjaa ja taivuta,
minne ja milloinka tahtosi vie.
Neuvoilla Henkesi
valaise mieleni.
Tee, Jeesus, rakkaaksi ristisi tie.
4.
Ainoa puhtaus,
syntisen uskallus,
tuskassa lohdutus: pyhyytesi.
Vaatteeksi anna se!
Ohjaa ja varjele
jokainen askele, Jeesukseni.
Ole Theodor Moe 1904. Suom. Aune Krohn 1928. Uud. Anna-Maija Raittila virsikirjaan 1986. | Sävelmä: Caroline Volla Sørlie n. 1910.
Luokitus: Usko Jeesukseen
Katso virsi 276 ruotsinkielisessä virsikirjassa
Virren tarina
318 Jeesus, sä ainoa
Jesus, det eneste
Virren kirjoittanut norjalainen pappismies Ole Th. Moe (1863-1922) toimi 1900-luvun alussa Oslon kaupunkilähetyksen palveluksessa. Hänen tyttärensä on muistellut, miten isä eräänä iltana 1904 tuli kotiin väsyneenä ja järkyttyneenä pitkän työpäivän jälkeen. Hän oli kotikäynneillään nähnyt paljon hätää ja kurjuutta. Kykenemättä syömäänkään hän vetäytyi työhuoneeseensa. Siellä, rukouksessa ja päivän kokemusten kertautuessa rukoilijan mielessä, syntyi sinä iltana se hänen lauluistaan, josta oli tuleva niistä tunnetuin: Jesus, det eneste. . .
Virren taustana ovat siis sen kirjoittajan pappina ja erityisesti diakoniatyössä saamat kokemukset. Hän tuli työssään tuntemaan elämän laitapuolen ihmisten oloja ja ongelmia. Hän näki, millaista tuhoa alkoholi sai aikaan kodeissa. Hän kohtasi ihmisiä, jotka lämmittämättömissä taloissa asuen näkivät nälkää. Hän tunsi uupuneita äitejä, joiden lasten kunnolliseen vaatettamiseen kodilla ei ollut varaa. Kaikki he tarvitsivat apua ja toivoivat, että pappi voisi heitä auttaa. Lämminsydäminen Herran palvelija oli lujilla. Vastuun paino ahdisti: sinun täytyy tehdä jotakin näiden ihmisten auttamiseksi!
Moen virressä kuvastuu myös papin yksinäisyys. Papin tehtävänä on itkeä itkevien kanssa ja iloita iloitsevien kanssa, olla aina valmis palvelemaan. Häneltä odotetaan ja vaaditaan paljon. Ja toivoessaan itse saavansa tukea, rohkaisua, ymmärtämystä hän voikin tuntea jäävänsä yksin. Sellaisesta tilanteesta kertoo tämä virsi, mutta se myös muistuttaa Jeesuksesta, joka ei hylkää omiaan: ”Toiset jos hylkäävät, / kasvosi lempeät / puoleeni kääntyvät rohkaisemaan.” – Samoihin aikoihin kirjoitti Suomessa Wilhelmi Malmivaara omassa yksinäisen miehen virressään (631): ”Muut kaikki hylkää, vaan sinä et. / Autuuden särkyneet sydämet / sinulta saavat, / sä luet haavat / ja kyynelet.”
Virren rauhallinen ja rauhoittava sävelmä on noin vuodelta 1910. Sen on luonut oslolainen kuoronjohtaja Caroline Volla Sörlie (1869-1953).
Tauno Väinölä
Hellevi- Viestien lukumäärä : 2290
Vs: Jeesus Sä ainoa
Laitoin sanoituksen, jos joku tykkää laulaa mukana!
(minä tykkään,,)
(minä tykkään,,)
Hellevi- Viestien lukumäärä : 2290
Similar topics
» Jeesus sä ainoa heikkojen auttaja
» KristitynFoorumi/ Juhani Aitomaa/ Jumalan leipä Jeesus Kristus ja toinen jeesus
» Jumalan houkka ei ole hullu
» Kristitynfoorumi: Jumalan leipä Jeesus Kristus ja toinen jeesus
» Ja hän sanoi: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.” Jeesus vastasi: ”Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.” Luuk. 23:42–43
» KristitynFoorumi/ Juhani Aitomaa/ Jumalan leipä Jeesus Kristus ja toinen jeesus
» Jumalan houkka ei ole hullu
» Kristitynfoorumi: Jumalan leipä Jeesus Kristus ja toinen jeesus
» Ja hän sanoi: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.” Jeesus vastasi: ”Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.” Luuk. 23:42–43
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Tänään kello 10:19 am kirjoittaja Hellevi
» Aapeli Saarisalo :: Raamattu ja ruumis.
Tänään kello 10:18 am kirjoittaja Hellevi
» Nätti kuva tai + ajatus
Tänään kello 9:47 am kirjoittaja Hellevi
» Mitä tarkoitetaan sillä, että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi?
Tänään kello 9:17 am kirjoittaja jarrut
» Eino Sormunen :: Särjetty ja nöyrä henki
Eilen kello 8:10 am kirjoittaja jarrut
» Osmo Tiililä /Kristitty matkalaisena
Eilen kello 8:07 am kirjoittaja jarrut
» Sokeat näkevät, näkevät sokeat 13. sunnuntai helluntaista 18.8. joh. 9:1–7, 38–41
Eilen kello 8:04 am kirjoittaja jarrut
» Mikä ihmeen harhaoppi?
Eilen kello 8:02 am kirjoittaja jarrut
» Harhaoppi: Uskovien synnittömyys
Eilen kello 7:52 am kirjoittaja jarrut