Vapaasana


Join the forum, it's quick and easy

Vapaasana
Vapaasana
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Haku
 
 

Näytä tulokset:
 

 


Rechercher Tarkennettu haku

Viimeisimmät aiheet
»  Kauheeta hirveetä kamalaa: HOMOJA
Jumala armahtaa - minä en EmptyEilen kello 4:38 pm kirjoittaja Rea Aalto

»  Ajan varrelta.
Jumala armahtaa - minä en EmptyPe Syys 06, 2024 1:33 pm kirjoittaja Hellevi

»  ”He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi”
Jumala armahtaa - minä en EmptyPe Syys 06, 2024 12:30 pm kirjoittaja Hellevi

» Kenen pelastusrenkaaseen tartun mielen ja sielun karikoissa?
Jumala armahtaa - minä en EmptyPe Syys 06, 2024 9:51 am kirjoittaja jarrut

» PÄÄN TIETOA JA SIELUN RAVINTOA
Jumala armahtaa - minä en EmptyPe Syys 06, 2024 9:18 am kirjoittaja jarrut

» Tekopyhän merkki.
Jumala armahtaa - minä en EmptyPe Syys 06, 2024 9:11 am kirjoittaja jarrut

» Yrjö J. E. Alanen :: Lutherin luonne
Jumala armahtaa - minä en EmptyTo Syys 05, 2024 10:15 am kirjoittaja Hellevi

» Mitä kuoleman jälkeen?
Jumala armahtaa - minä en EmptyTo Syys 05, 2024 8:57 am kirjoittaja Hellevi

» Yhteys poisnukkuneisiin
Jumala armahtaa - minä en EmptyKe Syys 04, 2024 9:25 am kirjoittaja jarrut

Syyskuu 2024
MaTiKeToPeLaSu
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

Kalenteri Kalenteri


Jumala armahtaa - minä en

2 posters

Siirry alas

Jumala armahtaa - minä en Empty Jumala armahtaa - minä en

Viesti kirjoittaja Hellevi La Toukokuu 25, 2024 6:16 am

Jumala armahtaa — minä en

5. sunnuntai helluntaista 23.6.
luuk. 13:1–5



”Jumala armahtaa, minä en.” Nämä legendaariset sanat lausui edesmennyt ammattinyrkkeilijä ja kansanedustaja Tony Halme. Hän tuli myöhemmin seurakuntaväelle tutuksi kerrottuaan tulleensa uskoon. Pian värikäs mediapersoona päätyi jälleen keltaisen lehdistön lööppeihin, tällä kertaa päihdesekoilujensa takia. Vuonna 2006 olin Oulussa pitämässä evankeliointikoulutusta evankelista Kalevi Lehtisen mukana.

Ruokatauolla käväisimme marketissa hakemassa evästä ja silmämme osuivat kassan vieressä punakeltaiseen lööppiin. Kansalle kerrottiin Halmeen harharetkistä. Tokaisin kassajonossa Kaleville kylmästi: ”Tuolla veljellä ei mene hyvin.” Kalevi oli hetken hiljaa ja vastasi sitten: ”Niin. Elämä ei ole helppoa.” Kalevi armahti. Minä en. On helppoa ottaa käteen kivi ja heittää kompastelevaa otsaan.

Niin tekivät lainopettajat ja fariseukset. Tai niin he ainakin halusivat tehdä aviorikokseen langenneelle naiselle (Joh. 8:1–11). He tahtoivat tuomita, koska eivät ymmärtäneet  olevansa naisen kanssa samassa syntisten veneessä. Jeesus piirteli maahan ja sanoi hetken päästä ehkä samalla äänensävyllä kuin Kalevi: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt  syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.”

Ihminen vetää luonnostaan mielessään nuolen synnin ja vastoinkäymisten välille. Niin tekivät Jobinkin ystävät. Heidän mielestään Jobin jumalasuhteessa ja vaelluksessa täytyi olla vakavia puutteita, koska Jumala salli tälle suuria onnettomuuksia ja sairauksia.

Jobin ajattelematon ystävä puhuu usein myös oman mielemme sisällä, kun itseä syyllistävät ajatukset painavat mielen matalaksi. Myös itsemme tuomitseminen on meille luonnostaan helppoa. Rakastaminen ja armahtaminen ei.


Jumala tietää miksi



Raamatussa kerrotaan Jumalan käyttävän  onnettomuuksia, sotia ja luonnonkatastrofeja tuomionsa välikappaleina. Meidän  ihmisten tulee silti varoa ottamasta Jumalan paikkaa. Emme koskaan tunne kaikkia  lähimmäistemme elämän lähtökohtia ja  olosuhteita emmekä Jumalan aivoituksia. Usein on parempi olla myötätuntoinen, säästellä sanoja ja kuunnella. Emme tiedä, miksi rakastava Jumala sallii toisten kohdata karmivia vaikeuksia, sairauksia  ja onnettomuuksia, kun toiset tallustelevat tasaista polkua auringonpaisteessa.

Jeesuskaan ei tekstissä kerro, miksi Siloan torni sortui juuri noiden kahdentoista päälle. Elämä ei näytä reilulta. Jumalan hyvyyteen ei ole aina helppo luottaa.


Kukkasia autiomaassa



Jumala pystyy kuitenkin aina tekemään vaikeuksista ja vastoinkäymisistä jotakin hyvää (Hepr. 12:511). Tästä näkökulmasta vaikeudet eivät ole Jumalan tuomion, vaan erityisiä rakkauden osoituksia.  Jumala näyttää vievän meitä kutakin vuorollaan autiomaahan, jossa joudumme kamppailemaan itsemme ja Jumalan kanssa kuin Jaakob. Autiomaassa voi kypsyä suuri elämänmuutos, jossa meidät  riisutaan voidaksemme pukeutua uuteen.

Työpaikan menettäminen tai omista ihanteista putoaminen voi auttaa löytämään syvemmän rakkaussuhteen Jumalaan, itseen ja läheisiin. Turha karisee ja olennainen pääsee esiin. Yhdysvaltalainen  kristitty psykologi John White katsoi,  että parannus tai syvä käyttäytymisen uutos on mahdollista vasta, kun ihminen kokee tyytymättömyyttä ja kipua.

Niiden vaikutus on kuin maanjäristys. Se tapahtuu, kun paine mannerlaattojen törmäyskohdassa kasvaa tarpeeksi suureksi. Jumala vetää meitä parannukseen ja mielenmuutokseen vaikeuksien kautta.


Pyhiä ja pahoja



Jumalan seurakunta on sellaisten ihmisten yhteisö, joilla ei ole mitään. Paavalin mielestä ainakin, sillä hän kirjoitti: Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotain (1. Kor 1:28). Paavali painottaa kaikessa kristinuskon keskeisintä sanomaa eli armoa. Pelastetut ihmiset ymmärtävät oman syntisyytensä. Omia saavutuksia esittelemällä ei taivaan ovi aukea, vaikka kuinka kolkuttaisi. Hurskaimmaltakaan näyttävän kristityn motiivit eivät koskaan ole täysin puhtaat. Siksi parannuksen tulisi olla jokapäiväistä (Luuk. 13:5). Jos keskitymme omiin kasvuhaasteisiimme, meillä on niin paljon hommaa, ettei toisten puutteiden mittaamiseen jää aikaa.

Kristityn polulla usko ja parannus kulkevat yhtä matkaa. Parannus jää meiltä kesken, mutta ei masennuta siitä. Usko on nimittäin sitä, että saamme luottaa joka päivä lahjaksi annettuun, täydelliseen syntien anteeksiantamuksen Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.

Jussi Miettinen
pääsihteeri, pastori (OPKO), Riihimäki

https://sti.fi/wp-content/uploads/2024/04/sa24_3-1.pdf
Hellevi
Hellevi

Viestien lukumäärä : 2244
Join date : 13.11.2017

Rea Aalto and jarrut like this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Jumala armahtaa - minä en Empty Vs: Jumala armahtaa - minä en

Viesti kirjoittaja jarrut Ti Syys 03, 2024 4:23 am

Jumalan seurakunta on sellaisten ihmisten yhteisö, joilla ei ole mitään. Paavalin mielestä ainakin, sillä hän kirjoitti: Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotain (1. Kor 1:28). Paavali painottaa kaikessa kristinuskon keskeisintä sanomaa eli armoa. Pelastetut ihmiset ymmärtävät oman syntisyytensä. Omia saavutuksia esittelemällä ei taivaan ovi aukea, vaikka kuinka kolkuttaisi. Hurskaimmaltakaan näyttävän kristityn motiivit eivät koskaan ole täysin puhtaat. Siksi parannuksen tulisi olla jokapäiväistä (Luuk. 13:5). Jos keskitymme omiin kasvuhaasteisiimme, meillä on niin paljon hommaa, ettei toisten puutteiden mittaamiseen jää aikaa.

Kristityn polulla usko ja parannus kulkevat yhtä matkaa. Parannus jää meiltä kesken, mutta ei masennuta siitä. Usko on nimittäin sitä, että saamme luottaa joka päivä lahjaksi annettuun, täydelliseen syntien anteeksiantamuksen Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.



AAMEN!

jarrut
jarrut
Admin

Viestien lukumäärä : 2910
Join date : 24.10.2013

Rea Aalto likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa